Most obrotowy Żuławskiej Kolei Wąskotorowej w Rybinie
Krynica Morska Most obrotowy Żuławskiej Kolei Wąskotorowej
Most kolejowy składa się z trzech przęseł. Pierwsze z nich ma konstrukcję stalową, drugie przęsło jest właściwym mostem obrotowym. Przede wszystkim most zbudowanym z nitowanych dźwigarów blachownicowych opartych na pionowym filarze, stanowiącym oś obrotu. Dlatego obrót głównego wykonywany jest ręcznie za pomocą systemu kół zębatych i przekładni.
Most jest obecnie stale otwarty dla ruchu wodnego, natomiast zamykany tylko na czas przejazdu pociągu. Ponieważ jednak most, jak za dawnych czasów, otwierany i zamykany jest ręcznie, cała operacja trochę trwa. Czas zamknięcia mostu może wynosić nawet półtorej godziny. Jeśli poza sezonem obsługa „zapomni” otworzyć most, licząc, iż do czasu powrotu pociągu nic płynąć nie będzie, musicie ich rozczarować używając rożka mgłowego lub też udając się do kantorka obsługi mostu na prawym brzegu. Jeśli most jest zamknięty – obsługa na pewno jest w pobliżu.
W 2001 roku, podczas remontu zwodzonych mostów drogowych w Rybinie, most kolejowy pełnił rolę kładki dla pieszych i rowerów. Dlatego na moście zbudowano wtedy z drewna specjalną kładkę.
Most obrotowy
Most w Rybinie jest fragmentem Węzła Wodnego w Rybinie – klikamy tutaj.
Obrotowy most Żuławskiej Kolei Wąskotorowej jest pierwszym mostem na szlaku Szkarpawy gdy płyn iemy od Drewnicy. Na zdjęciu – most w końcowej fazie otwierania. Na horyzoncie zamknięty zwodzony most drogowy na Szkarpawie (w kolorze żółtym). Tuż przed nim na lewym brzegu – pomosty. Fot – Piotr Salecki.
Pociąg Żuławskiej Kolei Wąskotorowej przejeżdża przez most. Na stacji w Rybinie można rozpocząć klimatyczną podróż przez Żuławy. Fot – Piotr Salecki.
Most w stanie otwartym – fot. Piotr Salecki.
Północny filar wraz z kierownicami mostu – fot. Piotr Salecki
Południowy filar mostu, kładka komunikacyjna dla obsługi – fot. Piotr Salecki.
Prześwit pod zamkniętym mostem wynosi 3,5 metra – fot. Piotr Salecki.
Dla miłośników kolei: przejażdżka wąskotorówką wraz z otwieraniem i zamykaniem mostu.
Wycieczka wąskotorową kolejką. Most obrotowy Żuławskiej Kolei
Przy okazji warto zastanowić się nad zacumowaniem jachtu w Rybinie i udaniem się na wycieczkę pociagiem wąskotorowym z zawrotną prędkością 25 km na godzinę – do Nowego Dworu Gdańskiego lub na mierzeję do Stegny Gdańskiej, Prawego Brzegu Wisły lub Sztutowa. Do tego ostatniego możemy także dopłynąć z Rybiny szlakiem wodnym Wisły Królewieckiej, podczas gdy część załogi wybierze podróż „ciuchcią”. Informacje i rozkład jazdy znajdziecie – tutaj
Zdjęcie lotnicze. Na pierwszym planie – obrotowy most kolejowy. Dalej rzeka rozszerza się. Ponadto widzimy wyraźnie dwa mosty zwodzone – po lewej stronie niebieski (początek szlaku Wisły Królewieckiej), nieco po prawej a właściwie na wprost – żółty (szlak Szkarpawy). W zatoce, przed mostem na Szkarpawie po prawej stronie – Stacja Pomp a za nią piękna żuławska rzeka, Linawa, odcięta od szlaku przez ową przepompownię.
Most obrotowy Żuławskiej Kolei Wąskotorowej w Rybinie