Rybina – most obrotowy – kolejowy (Szkarpawa)
Rybina most obrotowy kolejki
Most obrotowy Żuławskiej Kolei Wąskotorowej w Rybinie
Przede wszystkim most kolejowy składa się z trzech przęseł. Dlatego pierwsze z nich ma konstrukcję stalową, drugie przęsło jest właściwym mostem obrotowym zbudowanym z nitowanych dźwigarów blachownicowych opartych na pionowym filarze, stanowiącym oś obrotu. Podczas gdy obrót głównego wykonywany jest ręcznie za pomocą systemu kół zębatych i przekładni.
Most obrotowy
Most jest obecnie stale otwarty dla ruchu wodnego, natomiast zamykany tylko na czas przejazdu pociągu. Ponieważ jednak most, jak za dawnych czasów, otwierany i zamykany jest ręcznie, cała operacja trochę trwa i czas zamknięcia mostu może wynosić nawet półtorej godziny. Jeśli poza sezonem obsługa „zapomni” otworzyć most, licząc, iż do czasu powrotu pociągu nic płynąć nie będzie – musicie ich rozczarować używając rożka mgłowego lub też udając się do kantorka obsługi mostu na prawym brzegu. Jeśli most jest zamknięty – obsługa na pewno jest w pobliżu.
W 2001 roku, podczas remontu zwodzonych mostów drogowych w Rybinie, most kolejowy pełnił rolę kładki dla pieszych i rowerów. Na moście zbudowano wtedy z drewna specjalną kładkę.
Most w Rybinie jest fragmentem Węzła Wodnego w Rybinie – klikamy tutaj.
Obrotowy most Żuławskiej Kolei Wąskotorowej jest pierwszym mostem na szlaku Szkarpawy gdy płyniemy od Drewnicy. Na zdjęciu – most w końcowej fazie otwierania. Na horyzoncie zamknięty zwodzony most drogowy na Szkarpawie (w kolorze żółtym). Tuż przed nim na lewym brzegu – pomosty. Fot – Piotr Salecki.
Pociąg Żuławskiej Kolei Wąskotorowej przejeżdża przez most. Na stacji w Rybinie można rozpocząć klimatyczną podróż przez Żuławy. Fot – Piotr Salecki.
Tu też most w stanie otwartym – fot. Piotr Salecki.
Północny filar wraz z kierownicami mostu – fot. Piotr Salecki
Rybina most obrotowy kolejki
Południowy filar mostu, kładka komunikacyjna dla obsługi – fot. Piotr Salecki.
Rybina most obrotowy kolejki
Prześwit pod zamkniętym mostem wynosi 3,5 metra – fot. Piotr Salecki.
Rybina most obrotowy kolejki
Dla miłośników kolei: przejażdżka wąskotorówką wraz z otwieraniem i zamykaniem mostu.
Wycieczka wąskotorową kolejką
Z pewnością przy okazji warto zastanowić się nad zacumowaniem jachtu w Rybinie i udaniem się na wycieczkę pociagiem wąskotorowym z zawrotną prędkością 25 km na godzinę – do Nowego Dworu Gdańskiego lub na mierzeję do Stegny Gdańskiej, Prawego Brzegu Wisły lub Sztutowa. Dlatego do tego ostatniego możemy także dopłynąć z Rybiny szlakiem wodnym Wisły Królewieckiej, podczas gdy część załogi wybierze podróż „ciuchcią”. Informacje i rozkład jazdy znajdziecie – tutaj
Zdjęcie lotnicze. Na pierwszym planie – obrotowy most kolejowy. Dalej rzeka rozszerza się. Przede wszystkim widzimy wyraźnie dwa mosty zwodzone – po lewej stronie niebieski (początek szlaku Wisły Królewieckiej), nieco po prawej a właściwie na wprost – żółty (szlak Szkarpawy). Tu też w zatoce, przed mostem na Szkarpawie po prawej stronie – Stacja Pomp a za nią piękna żuławska rzeka, Linawa, odcięta od szlaku przez ową przepompownię.
Zwiedzając lokalne atrakcje nocleg znajdziesz w pensjonatach w Krynicy Morskiej
KRYNICA MORSKA
KRYNICA MORSKA NOCLEGI
Rybina most obrotowy kolejki
Rybina Węzeł Wodny , polecam z pewnością liczne atrakcje w okolicy Krynicy.