Szonowo śluza
Szonowo śluza
Śluza Szonowo jest z pewnością typową śluzą kaskady Nogatu. Przede wszystkim na Nogacie występują cztery śluzy, w kolejności od Wisły do Zalewu Wiślanego: Biała Góra, Szonowo, Rakowiec i Michałowo. Wydaje się, że wymiary komór śluz są takie same lub bardzo podobne. W związku z tym w przypadku śluzy Szonowo wynoszą: długość 57,33 m, szerokość 9,58 m.
Dlatego też maksymalny spad (różnica poziomów) wynosi 2,10 m. Przede wszystkim wrota obsługiwane są ręcznie.
Za dnia godziny otwarć śluzy Szonowo, kontakt telefoniczny – klikamy tutaj (znajdziemy tu dane do wszystkich obiektów hydrotechnicznych na Pomorskim Szlaku Żeglarskim).
Szonowo śluza
Przede wszystkim Awanport śluzy Szonowo od strony wody dolnej, czyli od Elbląga – fot. Piotr Salecki (czerwiec 2010)
Awanport śluzy Szonowo od strony wody dolnej, czyli od Elbląga – fot. Piotr Chudzikowski (czerwiec 2010)
Kierownice śluzy od strony wody dolnej, czyli od Elbląga – fot. Piotr Chudzikowski (czerwiec 2010)
Awanport śluzy Szonowo od strony wody górnej, czyli od Białej Góry – fot. Piotr Chudzikowski (czerwiec 2010)
Śluzy Szonowo od strony wody górnej, czyli od Białej Góry. Po prawej stronie – jaz, przy którym trwają intensywne prace – fot. Piotr Chudzikowski (czerwiec 2010)
Rakowiec – śluza (Nogat)
Sluza Rakowiec jest z pewnością typową śluzą kaskady Nogatu. Przede wszystkim na Nogacie występują cztery śluzy, w kolejności od Wisły do Zalewu Wiślanego: Biała Góra, Szonowo, Rakowiec i Michałowo. Wydaje się ,że wymiary komór śluz są takie same lub bardzo podobne. Dlatego w przypadku śluzy Rakowiec wynoszą: długość 56,64 m, szerokość 9,60 m.
Przede wszystkim maksymalny spad (różnica poziomów) jest największy wśród śluz na Nogacie i wynosi 2,85 m. Dlatego też wrota obsługiwane są ręcznie. Tu też oprócz śluzy jest oczywiście jaz, przy którym zlokalizowana jest elektrownia wodna. Za dnia godziny otwarć śluzy Rakowiec, kontakt telefoniczny – klikamy tutaj (znajdziemy tu dane do wszystkich obiektów hydrotechnicznych na Pomorskim Szlaku Żeglarskim).
Przede wszystkim Nogat od strony Elbląga, przed śluzą Rakowiec. Przede wszystkim kilka masztów linii wysokiego napięcia to znak że zbliżamy się do śluzy Rakowiec. Fot. Piotr Salecki (1995)
Z pewnością Nogat od strony Elbląga, przed śluzą Rakowiec. Kilka masztów linii wysokiego napięcia to znak że zbliżamy się do śluzy Rakowiec. Dlatego w lewo – śluza – w prawo – jaz. Fot. Piotr Salecki (1995)
Wydaje się,ze Nogat od strony Elbląga, przed śluzą Rakowiec. Do brzegu cumujemy z lewej strony. Fot. Piotr Salecki (1995)
Nogat od strony Elbląga, przed śluzą Rakowiec. Do brzegu cumujemy z lewej strony. Fot. Piotr Chudzikowski (2010)
Czasami pomiędzy kierownicami śluzy a skarpowym brzegiem cumują przez dłuższy czas większe jednostki lub łodzie. KOrzystając z nich jak z pomostów przechodzimy do biura śluzy. Fot. Piotr Chudzikowski (2010)
Widok ze śluzy Rakowiec na dolny odcinek Nogatu – w stronę Elbląga. Fot. Piotr Chudzikowski (2010)
Panorama śluzy Rakowiec (widok w stronę Malborka). Fot. Piotr Chudzikowski (2010)
Panorama śluzy Rakowiec (widok w stronę Elbląga). Widać jak duże są różnice poziomów – maksymalnie 2,85 m. Fot. Piotr Chudzikowski (2010)
Nasza locyjna motorówka pnie się do góry wraz z napływającą wodą (widok w stronę Malborka). Fot. Piotr Chudzikowski (2010)
Górny awanport śluzy Rakowiec (widok w stronę Malborka). Fot. Piotr Chudzikowski (2010)
Szeroko rozlany Nogat za górną głową śluzy Rakowiec (widok w stronę Malborka). Fot. Piotr Chudzikowski (2010)
Przede wszystkim panorama śluzy Rakowiec (widok od Malborka). Fot. Piotr Chudzikowski (2010)
Z pewności a panorama śluzy Rakowiec (widok od Malborka). Fot. Piotr Chudzikowski (2010)